آموزش هنر گرافیک

جهت خود آموزی دانشجویان
49595679852609364408.jpg

آموزش هنر گرافیک

جهت خود آموزی دانشجویان

۰۱
خرداد ۹۳

 

4) رسانه های سایبر : رسانه های سایبر از جنس و فیزیک نشریات دیجیتال هستند.منتها دیگر عین سند چاپی نیستند و به صورت آنلاین عرضه می شوند.مثلا یک روزنامه تا زمانی که روی کاغذ است رسانه چاپی است ولی اگر آن را بصورت آنالوگ تبدیل کنیم رسانه الکترونیک داریم و اگر محتوای آنرا به صفر و یک تبدیل کنیم رسانه دیجیتال خواهیم داشت.اگرچیزهایی شبیه لینک متن یا تصویر یا ویژگی های دیگر متفاوت از نسخه چاپی به آن اضافه شود رسانه سایبر خواهیم داشت.

5) وبلاگ ها (نو ظهور ها)

6)رسانه های نصبی( اعلامیه ، بروشور، تابلو های شهری و جاده ای و اعلانات ، کاتولوگ ، پوستر ، آرم ، پلاکارد، لوگو، همایشی)

7)رسانه های نهادی ( روابط عمومی)

8) رسانه‌های فرانهادی همچون خبرگزاری‌ها، دفاتر روابط بین الملل، کارتل‌ها، بنگاه‌های سخن‌پراکنی و تراست‌های خبری، شرکت‌های چند ملیتی سازنده فیلم‌های سینمایی، شبکه‌های ماهواره‌ای

9) سایر رسانه ها

مشخصات رسانه های جمعی

 سرعت انتشار : سرعت و آنی بودن ارتباطات جمعی معاصر از بهترین خصلت های آنها به شمار می رود. در زمان های قدیم هفته ها و ماهها طول می کشید تا واقعه ای به اطلاع افراد برسد اما اکنون ظرف چند دقیقه اخبار در دورترین نقاط جهان به وسیله روزنامه و رادیو تلویزیون در اختیار مردم قرار می گیرد.

مداومت انتشار : اکنون وسایل مختلف ارتباط جمعی در شبانه روز به طور منظم و مداوم پیام های فراوانی در اختیار استفاده کننده گان پیام قرار می دهد.

وسعت : رسانه های جمعی این امکان را به افراد می دهد که نه تنها در داخل شهرها یا کشور ها بلکه در سراسر جهان با یکدیگر ارتباط داشته باشند. بنابراین وسعت و یا توان در برگیری آنها بالاست.

 فراوانی و گوناگونی محتوا : در کشور های پیشرفته فراوانی مطالب و برنامه های خبری و تفریحی و تبلیغی وسایل ارتباطی معاصر به حدی است که خواننده گان شنونده گان و بینندگان اغلب دربرابر هجوم سیل آسای آنها خود را حیران و سرگردان احساس می کنندو چون امکان استفاده از تمام آنها را ندارند فقط به آنچه مورد علاقه یا نیاز آنان است توجه می کنند.

4 عامل موثر در شکل گیری و توسعه رسانه ها

   براساس نظر کارشناسان علم ارتباطات در مجموع 4 عامل در شکل گیری  و توسعه رسانه ها نقش دارند : 1- تکنولوژی 2- شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی 3- مجموعه­ای از فعالیتها، کارکردها یا نیازها 4- مردم، به­ویژه در قالب سازمان یافته که به­صورت گروه­ها، رده­ها و طبقات تجلی می­یافتند و از نظر منافع با یکدیگر در تعارض بودند. این 4 عامل به طرق مختلف و با اولویتهای متفاوت، با یکدیگر و در رابطه با ظهور هر یک از رسانه­ها در تعامل بوده­اند. به عبارت دیگر، در هر دوره و تحت شرایط متفاوت، یکی از عوامل مذکور، به عنوان نیروی محرکه نقش اساسی را ایفا کرده و بانی ظهور و یا ایجاد تغییر در یک رسانه به­خصوص شده و در شرایط متفاوت دیگری، عامل دیگری نقش موثرتری را بازی کرده است.

 

دلایل اهمیت رسانه ها

اهمیت رسانه به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری (موثر در قدرت ، ثروت ، فرهنگ ترقی و رفاه و اصلاح وتحول) تا آنجاست که عدم وجود آن بازگشت به دوران پیش از تمدن بشری است. بولتر و گروسین در کتاب " باز – رسانه گری" در خصوص  وابستگی ما  به رسانه ها می نویسند: ما موجوداتی رسانه ای شده هستیم. آنها تأکید می کنند که رابطه ما با رسانه ها همیشه «کنش و واکنشی« است میان ادغام (رسانه ها پاره ای از ما می شوند مانند اعضای مصنوعی) و «قطع عضو« (رسانه ها ماورای طبیعی خود را به عنوان پاره ای از ما از دست می دهند و به چیزهای بیگانه تبدیل می شوند) اینکه چه چیز را پاره ای از خود می انگاریم و چه چیز را نه، به بوم شناسی مخصوص رسانه ای که در آن زندگی می کنیم بستگی دارد.

 

3 دلیل عمده اهمیت رسانه های جمعی در جامعه

رسانه ها به سه دلیل عمده دارای اهمیت بوده و مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران قرار می گیرند .

1.رسانه به عنوان عامل اصلی جمعی کردن روابط انسان ها: وسایل ارتباط جمعی در بسط و گسترش روابط بین انسانی در ابعاد مختلف همواره نقش فعال دارد.

2.عمل رسانه به مثابه منبع قدرت: نقش واسطه گری وسایل ارتباط جمعی بین افکار عمومی و حاکمیت یا سازمان و نیاز مخاطبان انبوه به اطلاعات، قدرت تاثیر گذاری رسانه را در بین اعضای جامعه به شدت گسترش داده است

3.قدرت دروازه بانی رسانه: براساس نظریه دروازه بانی اطلاعات همیشه در مجرا هایی که در منطقه دروازه هاست قرار می گیرد.در این منطقه دروازه بان تصمیم می گیرد که اطلاعات را وارد مجرا کند یا خیر.

 

 

 

 

افکار عمومی، روابط عمومی و رسانه ها

 

مفهوم افکار عمومی

اصطلاح افکار عمومی(public opinion) به معنای مجموعه عقاید افراد یک جامعه نسبت به یک موضوع است که در آن افراد درباره آن موضوع دارای منافع و علائق مشترک می باشند.

***

افکار عمومی عقاید جمعی اظهار شده پیرامون یک موضوع بحث انگیز است و به سبب وجود عنصر اظهار بیان، دارای پویایی و حرکت می باشد و با منافع، آرزوها، نیازهای مردمی که افکار عمومی را تشکیل می دهند پیوند خورده است. آغاز پیدایش افکارعمومی در واقع زمان آگاه شدن مردم به رابطه بین یک موضوع و منافع شخصی آنان است و هنگامی که رابطه بین منافع شخصی و موضوع شناخته شد و افکار عمومی بوجود آمد دیگر به سادگی قابل تغییر و یا از میان برداشتن نیست.

افکار عمومی در مدت طولانی پیرامون یک موضوع خاص نمی تواند وجود داشته باشد مگراینکه دائماً توسط رویدادهای تازه و اقدامات مستمر، افکار عمومی را برانگیخته نگهداشت چون مردم نسبت به موضوعی که از آن اطلاع ندارند و یا از آنها پنهان نگاه داشته می شود نمی توانند افکار و عقیده داشته باشند. اهمیت افکار عمومی به قدری مهم و حیاتی است که سیاستمداران، اقتصاددانان، جامعه شناسان، بازرگانان و متخصصین تبلیغات و روابط عمومی هریک به دلایلی علاقمند به شناخت افکارعمومی هستند و تکنیک ها و روش های خاصی را برای شناخت آن به کار می بندند.

***

علی رغم اختلاف بر سر تعریف افکار عمومی، در یک بیان ساده می توان گفت: افکار عمومی نوعی داوری مردم در یک مسأله همگانی مورد اختلاف در زمانی خاص است از این رو حاصل افکار فردی نیست، بلکه نتیجه نش متقابل فردی و گروهی در یک بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی خاص است و در مجموع می توان آن را نوعی «تولید اجتماعی» نامید که در بسیاری از موارد تعیین کننده است و می تواند خود را به گونه های مختلف بر مدیران جامعه و برگزیدگان تصمیم گیرنده تحمیل نماید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۱
بهزاد رستگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی