آموزش هنر گرافیک

جهت خود آموزی دانشجویان
49595679852609364408.jpg

آموزش هنر گرافیک

جهت خود آموزی دانشجویان

۰۵
خرداد ۹۳


امواج آلفا در مغز

وقتی شخصی مشغول فعالیت است ،امواج مغزی او 14 تا 16 بار در ثانیه نوسان دارد که به آن امواج بتا می گویند .زمانی که استرس ایجاد می شود این امواج گاه به 30 بار در ثانیه می رسد که کاملا با زمان ومثدار استرس در ارتباط است .آن هنگام که فشارهای روحی کم رنگتر می شود بتدریج از امواج مغزی هم کاسته می شود .هر گاه آرامش روحی کاملا ایجاد می شود امواج مغزی به 8 الی 13 بار در ثانیه می رسند که به آنها امواج آلفا گفته می شود .اما نکته اصلی این است که این آرامش از هر طریقی که حاصل شود نتیجه یکی است : از راه ورزش کردن ،دل سپردن به سخنان شیوا ونغز ،تماشای غروب وقدم زدن در کنار رودخانه ای زیبا وغرق شدن در شگفتی های طبیعت ،هر کدام که باشد امواج آلفا در مغز نمایان می شود .سخنورانی که قادرند با کلام وسخن نافذ خود تنش های درونی مخاطبین را کاهش دهند ودر قلب آنان نفوذ کنند در ایجاد امواج آلفا در مغز مستمعین نقش کلیدی دارند .که باعث کاهش میزان سوخت وساز وذخیره انرژی ، کاهش تعداد تنفس وضربان قلب می شود .در این شرایط اعصاب سمپاتیک از فعالیت خود می کاهند وآرامش اغلب سیستم های درونی از جمله قلب وعروق را در پی دارد .

سبوی عشق


تمام سخنواران نامی دنیااز هر دین ومسلک که باشند در یک ویژگی مشترکند وآن هنر عشق ورزیدن است ،عشقی که به کلام احساس می بخشد وآن را در سینه ها جاودانه می سازد. آنان که مهربانند با شور وشوق سخن می گویند وبرق اشتیاق نگاهشان روشنی بخش است .سخنور عاشق به شوق همزبانی با مردم زبانش گویا می شود وشوق او پنجره ای است به سوی دشت بیکران زیبایی که مستمعین را به تماشا فرا می خواند .سخنوری که مستمعین را دوست دارد وبه آنان عشق می ورزد در میان آنان به وجد می آید ونگاه مستمعین او را به سخن می آورد .

 


ایمان به اهداف والا

هر چه ارزش واهداف سخنور بزرگتر باشد ،شعله وسوز درونی او در بیان مطالب بیشتر خواهد بود .اهداف والا وارزشمند انگیزه او را دو چندان می کند .

چشمان مستمعین می شنوند

قبل از این که سخنور لب به سخن بگشاید ،مستمعین با آنچه می بینند او را ارزیابی می کنند ،نحوه راه رفتن او هنگام حرکت به جایگاه سخنرانی ،ایستادن یا نشستن ، چهره ظاهری وتناسب اندام او شادی یا افسردگی وطرز نگاه او ، در نهایت نوع لباس و آراستگی ، همه در قضاوت مستمعین موثر است . آنچه امروزه در روانشناسی مورد بحث است عوامل موثر در ادراک می باشد یعنی آن دسته از عواملی که در وهله ی اول می تواند نظر بینندگان را به خود جلب کند ودر نوع قضاوت وبینش آنان تأ ثیر گذارد .

آراستگی سخنور


آراستگی یا عدم آراسته بودن سخنور ، نوع لباس ورنگ آن ، هر کدام تصویر خاصی در ذهن مخاطبین می گذارد .سخنور باانتخاب رنگ لباس خود در روحیه ی مستمعین اثر می گذارد .رنگهای روشن ، همواره شادی بخش است وحتی در روحیه سخنور نیز تأ ثیر مثبت دارد .به عنوان نمونه رنگ زرد در قرآن شادی آفرین معرفی شده است آنجا که می فرماید :"زرد یکدست که رنگ آن ببینندگان را شاد ومسرور سازد " از سوی دیگر آراستگی سخنور احترام به مستمعین است .او با آراستگی خود به مخاطبین پیام می دهد که من برای شما احترام قائل هستم وشما را شایسته ی آن می بینم که در مقابلتان آراسته ظاهر شوم . این خود ارتباطی لطیف وبی کلام است وجلب توجه مستمعین را به همراه دارد


رفتارو حرکات سخنور


رفتار وحرکات فیزیکی سخنور، صلابت سخنور در قدم زدن ،آراسته ومحکم گام بر داشتن وقامت استوار وبا صلابت سخنور ، او را شخصی بدون اضطراب وعلاقه مند به حضور درجمع می کند .

تبسم سخنور


چهره ی سخنور قبل از آنکه لب بگشاید با مستمعین سخن می گوید .سخنور متبسم قبل از شروع کلام با تبسم خود پیام دوستی وتمایل به ارتباط با مستمعین خود می دهد .تبسم سخنور قبل از کلام ، دسته گلی است که به مستمعین هدیه می شود ،گلی که دیده نمی شود اما عطر آن همه جا را معطر می کند .پس به غیر از ظاهر آراسته ی سخنور ، تبسم او نیز نوعی ارتباط غیر کلامی شیرین محسوب می شود که شنوندگان را آماده ی شنیدن ،توجه ودقت می کند .یک ضرب المثل چینی می گوید :" اگر قادر نیستی تبسم کنی فروشندگی نکن ، چون کسی از شما خرید نخواهد کرد " .اما سخنور عبوس از دیدگاه مخاطبین شخصی است که با چهره ی خود فریاد می زند به من نزدیک نشوید ! چهره ی او عدم اشتیاقش را نسبت به دیدار دیگران فریاد می زند ، زیرا شخصی که در دلش شوق دیدار وارتباط با دیگران فریاد می زند به طور قطع چهره ای شاد خواهد داشت ،البته این چهره آینه شوق درونی اوست وتصویری است موثر برای ارتباط .

سخنور همواره به آرامش درونی وحفظ تعادل روحی وتمرکز حواس نیازمند است ،تمرکزی که بتواند از لابلای اندوخته های سخنور بهترین را برگزیند وتمرکز حواس وحفظ تعادل روحی ، قدرت مانور خطیب را بالا می برد .قدرت ارزیابی سخنور وارتباط او با مستمعین ، جمع بندی سخنان ، آمادگی روحی او برای غلبه بر تکه پرانی های احتمالی مخاطبین ، ورفع اشتباهات لفظی به نحوی که مانع بر هم خوردن جوّ شود همه وهمه با آرامش درونی وتمرکز حواس سخنور بستگی دارد .پس بهتر است سخنور از آنچه در بهبود تمرکز حواس او موثر است آگاه باشد .
تجزیه وتحلیل سخن در لحظات قدم زدن ، هنگام ورزش ، قبل از خواب وهر زمان که فرصتی دست داد به میزان جرأت می افزاید واو را در انتقال مطالب یاری می کند .


چهره شاد وخندان

تبسم موجب گشادی عروق خونی می گردد وخون بیشتری را باسرعت بهتر در اختیار اعضای بدن از جمله مغز قرار می دهد .تبسم وخندان بودن موجب تحریک تولید (بتا اندرفین )در مغز می گردد که این ماده ،به علت آرامبخش بودن باعث کاهش اظطراب وبالطبع بهبود تمرکز حواس می گردد .همچنین تبسم تعادل طبیعی را حفظ می کند .

تغذیه در سخنوری

نوع ، مقدار وزمان تغذیه ، تاثیر شگرفی در تمرکز حواس انسان دارد .از آنجا که مغز انرژی خود را از قند می گیرد ،هرگاه مقدار قند قابل دسترس مغز کاهش یابد تفکر آشفته وکندتر می شود .هرگاه غذای خورده شده کافی وقند خون در محدوده ی طبیعی حفظ شود تفکر تند وروشن وخلق عالی ورفتار خوب وچهره ی شاد در شخص بروز می کند.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۵
بهزاد رستگار

هنر سخنوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی